Stowarzyszenie Żydowski Instytuk Historyczny w Polsce

Honorowanie darczyńców Muzeum

Honorowanie darczyńców Muzeum

 

Honorowanie darczyńców we wnętrzach Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN stanowi doskonały przykład udanej współpracy projektantów, architekta budynku, wykonawców, oraz zamawiającego, którym było Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.  Dzięki nieszablonowemu podejściu do tematu, Muzeum POLIN może się poszczycić wyjątkowymi w skali kraju, a nawet Europy, rozwiązaniami wizualnymi, za pomocą których uhonorowani zostali najważniejsi darczyńcy kampanii założycielskiej Muzeum prowadzonej w latach 1993-2014. 

Honorowanie Znamienitych Darczyńców w holu głównym Muzeum

 

Opracowanie projektów, które idealnie wpiszą się w wyjątkowy budynek autorstwa fińskiego architekta Rainera Mahlamäki stanowiło nie lada wyzwanie. Podjęli je Katarzyna Kunkel i Kuba Tkaczyk ze studia projektowego Bad Design przy wsparciu agencji interaktywnej 180heartbeats + JUNG v. MATT i architektów Magdy Rostowskiej i Łukasza Racinowskiego. Firmy te współpracowały ze sobą już wcześniej przy tworzeniu projektów koncepcyjnych galerii Las oraz instalacji Post ‘89, będących częścią wystawy stałej Muzeum.

 Kuba Tkaczyk: Projekt koncepcji honorowania darczyńców Muzeum był niezwykle delikatną materią. Wiedzieliśmy, że Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny, Muzeum, a szczególnie honorowane, wybitne postacie i instytucje, to partnerzy z którymi współpraca jest wyróżnieniem ale i wielką odpowiedzialnością. Ingerowaliśmy w otwarte, główne przestrzenie architektury jednego z najpiękniejszych budynków w Polsce. Myślę, ze efekt jest dokładnie taki jaki bardzo chcieliśmy uzyskać.

 

 

 

W wyniku tej współpracy powstała w atrium Muzeum imponująca ściana, na której uhonorowani zostali darczyńcy według czterech najważniejszych kategorii. Specjalnie zaprojektowana i wybudowana, mająca 6 metrów szerokości i 21 metrów wysokości jest najprawdopodobniej największą tego typu konstrukcją w Europie. Jej kształt - zgodnie z założeniem koncepcyjnym - przywołuje na myśl swobodnie oparty o ścianę arkusz papieru. Dzięki specjalnej formie, pomimo swojej wielkości sprawia wrażenie lekkiej i cienkiej kartki. Efekt ten potęguje dopasowany układ nazw darczyńców, odpowiedni krój pisma i kolor ściany, który subtelnie odróżnia ją od tła. Goście mają poczucie obcowania z monumentalną instalacją artystyczną która przykuwa ich uwagę.

 

 

Drugim przykładem projektu który doskonale wkomponował się w koncepcję architektoniczną budynku jest honorowanie Znamienitych Darczyńców i założycieli Muzeum na ścianie krzywoliniowej w holu głównym. Koncepcja autorstwa projektantów ze studia Bad Design zakładała wyeksponowanie darczyńców w holu tak, aby nie zakłócać wyjątkowego wrażenia jakie daje ściana krzywoliniowa i jednocześnie przykuć uwagę gości. Dzięki bliskiej współpracy z architektem, udało się to osiągnąć poprzez wykorzystanie liter z naturalnego, półprzezroczystego włoskiego kwarcu który swoją kolorystyką i fakturą znakomicie koresponduje ze ścianą. Każda litera, kropka i przecinek były indywidualnie wycinane z bloków kamienia a następnie instalowana na ścianie krzywoliniowej. Dzięki zastosowaniu szlachetnego, naturalnego materiału który znakomicie współgra ze ścianą, Muzeum mogło uhonorować swoich najważniejszych darczyńców w wyjątkowy sposób i w wyjątkowym miejscu nie zakłócając jednocześnie niesamowitego wrażenia jakie sprawia hol główny Muzeum.

 

 

 Foto 1 i 3: Franek Mazur, SŻIH
 Foto 2 i 4: Bartosz Dymarek, SŻIH