Na wystawie można poznać codzienność rodzących się obu miast dzięki archiwalnym fotografiom, filmom, dokumentom, rysunkom i obrazom, a także elementom wyposażenia modernistycznych kamienic. Na wystawie można zobaczyć także obrazy olejne Gutmana ze scenami rodzajowymi ukazującymi orientalne uroki Jaffy, jak również zaprojektowany przez niego herb Tel Awiwu. Z kolei na obrazach Ludwiga Bluma odnaleźć można panoramę “białego Tel Awiwu”. Wybrzeże Morza Bałtyckiego oraz Gdynię dostrzec można w m.in. w “pejzażach morskich” Władysława Strzemińskiego, rysunkach Janusza M. Brzeskiego czy kompozycjach malarskich Michaliny Krzyżanowskiej i Kazimiery Pajzderskiej.
Klamrę między przeszłością a dniem dzisiejszym zamykają polscy artyści współcześni. Maurycy Gomulicki stworzył neon zatytułowany “Transatlantyk”, nawiązujący do symboliki nadmorskiego charakteru obu miast. Fotograf Wojciech Wilczyk przygotował foto-esej o architekturze modernistycznej Gdyni i Tel Awiwu, pokazując współczesny wygląd i kontekst otoczenia wybranych budynków.
Wystawa “Gdynia – Tel Awiw” jest związana z obchodami 100-lecia powstania miasta Gdyni, 110-lecia założenia Tel Awiwu, wreszcie stulecia otwarcia Bauhausu – niemieckiej uczelni artystycznej, której program ukształtował nowoczesne oblicze wielu miast Europy i dzisiejszego Izraela.
Wystawę można było obejrzeć w Muzeum POLIN od 13 września 2019 r. do 3 lutego 2020 r.
Współorganizatorzy wystawy: Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny i Muzeum Miasta Gdyni
Mecenas: Jankilevitsch Foundation
Sponsorzy: Sills Family Foundation, The Louis and Anne Abrons Foundation, Chris J. Frąckiewicz
Partnerzy: Lufthansa, Lufthansa Cargo, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Patroni honorowi: Prezydent Miasta Gdyni – Wojciech Szczurek, Burmistrz Tel Awiwu – Ron Huldai, Ambasada Izraela w Warszawie.